Selasa, 16 Mac 2010

cebe teka.....

aaa....ade nampak skru 2 ni smua kluar dr kakiku.....
bungkusan dr dewan bedah........
lg plate yg bejaya dikuarkan.....
posto2 dr dewan bedah....
yg ni lak plate yg aku panggil astro......
kesan dipaha kiri yg diambil kulit.....

kakiku kini & selamanya.....
&lg......
& lg.....
Ari aku nak ajak main teka-teki boing gak bile dh x de kje nk wat ni.Cbe teka gmbo ape kat atas 2 klu pandai angkat tangan....Aaaa....btol 2 lah gmbo kaki aku yg terkini dan selamanya,buat kate org dulu lain sekarang lain.Mesti pelik npe lah kaki aku yg cntik molek dh berubah jd batang kayu.Semua ni jd pas aku accident 5 tahun dlu,truk gak lah mase 2 sebelah kaki kanan aku patah dr peha ke betis nasib baik kapala lutut x hancur.Lepas dioperit sebanyak lbih dari 10 kali so ni lah hasilnya,hasil nukilan doc2 oto kat ospital besar melaka.Wlupn kecewa g kaki aku ni tp aku tetap bersyukur sbb still leh jln lg & x yusahkan org.Sebelum org tanya baik aku bg tau npe lah kaki aku dioperit lebih dr 10 kali lg ade org yg x cye.Kata diaorang x munkin ade org operit sebanyak 2 & leh selamat kakinya tapi 2 lah hakikat yg aku alami.k mari kite wat pergiraan operit 1 berlangsung mase aku mule2 acident bila smpai kecemasan diaorang trus hantar aku ke operation teater.Mase 2 diaorang jahit pe yang nk dijahit nak berhentikan pendarahan.Pas 2 diaorang masukkan sebatang besi sebesar pensel di tumit & diikat tali untuk digantung air,tujuannya untuk menarik kaki yg patah.Selepas 2 aku menjalani pembedahan yg ke2 yg agak besar,amik mase selama 8 jam.Mase ni plate dimasukkan kedlm kaki dan skru dlm kpala lutut,selepas 3 hari doc perikse jahitan & dpti ade efection pada luke.Aku dioperate sekali lagi pembedahan kali ni x terlalu lame cme 4-5 jam je.Untuk pengetahuna smua operitsion kali ni lah yg telah ubah rupe paras kakiku.Kaki aku yg disahkan dijangkiti akan dibuka jahitannay & dikorek buang isi kaki aku yg rosak.Pada mulenya aku x tau keadan kaki aku cm 2 sampai lah hari ke 3 bila doc nak tgk,kakak2 misi ni kuarkan kapas2 yg disumbat dlm luke aku.Klu dikire dlm 3 bungkus kapas yg ade dlm luke aku,begitu dlm lukenya.Pada mule aku x pat terima kaki aku cm 2 aku menangis dpn doc & misi tp diaoarang bg aku kate2 perangsang dh pulihkan semanggat aku,mak pn nangis gak tgk kaki aku,sayu ati aku mase 2.Lama kelamaan aku leh terima ,2 3 minggu lg aku dioperite sekali lg,operite &dioperite lg kerana masalah yg sama jngkitan kuman.pas hampir setenggah tahun duk dlm ospital doc bg aku blik sbb nk elakkan aku kne jgkitan kuman diopital.Aku pulang ke rumah dgn luke yang terbuke,doc bg tau dia kan wat ssg(skin surgikel graf) &plastik sugery kat aku klu smua dging2 aku dh tumbuh dgn sihatnya.Pas1 bulan duk gmah aku kne dmam yg teruk smpai aku x leh bangun coz badan yg lemah & kaki yg dioperite terlalu skit.Aku dimasukkan keospital lg kerana jangkitan kuman x plate yg dimasukkan x boleh diterima oleh kaki aku.So kali ni aku menjalani operation besar sekali lg lebih kurang 7-8 jam.Plate yg ade habis smua dikluarkan kecuali di peha coz dimasukkan dlm tulang,pas plate2 dikuarkan doc pasangkan plate dikwsn luar yg cm astro 2.Cm biasa pas 3 ari doc nk perikse luke,luke jahitan aku bertukat menjadi hijau mcm berkulat.Aku dioperite lg cm mule 2 tp kali ni aku nangis lg bile tgk kaki aku berlubang tp kali ni bukan ditepat biasa ,kat tempat lain lak.Aku dioperit berkali2 lg pas 2 sehingga ade kala ny luke aku berulat sbb lalat bengong ni urung.Puas lah aku duk cover kaki aku g kain tp leh gak dia tembus masuk ke dlm.Mcm2 doc wat kat kaki aku nidh jd bahan eksperimen siap amik gmbo lg gram lak gasenya,doc priktikal x sah cete lah aku ni memang dah jd tahap tikus putih diorang je.Pas 2 aku dioperit utk wat ssg @org kmpug ckp tampal kulit,daging aku mase 2 still x naik sepenuh nye tp aku nak wat gak coz aku x tahan asyik jangkitan kuman.Doc pn bg tau ssg ni 50-50 je coz ade org yg kulit dia x menjadi & mati.Aku tawakal je pada allah tp aku yakin aku akan sembuh.Mase proses ssg 2 doc akan amik kulit dari kaki kiri & tampal pd kaki kanan.Pada mase operite 2 gak ubt bius yg diberi kat aku x berjalan sepenuhnya aku pn x tau npe leh jd cm 2.Aku rase skit yg teramat mase doc wat proses ssg 2.Allah je lah tau pe yg aku rasa mase 2......Pas 3 ari doc perikse kulit yg dipindahkan dia bg tau berjaya & aku leh balik tp kwn sebelah katil aku kulit nya mati so kne wat blik sdih tol aku tgk dia.Pas blik gmah aku continue rawtan kt klik ksihatan kecil je.5 bulan pas 2 aku buang astro2 kat kaki,doc bg tau tulang aku dh bercantum elok g cepat.mane x ny mcm2 aku mkn nk baik mane lg mkn ikn haruan,air gamat,gamat idup,belit mcm2 lg lah klu ade lah org ckp mesti aku cbe..Pas 2 ade 3-4 kali lg aki masuk ospital smua 2 sbb jangkitan kuman tp sekarang ni aku syukur alhamdulilah coz dh 2 tahun aku x admit ospiatal.Kalau x tiap2 thn aku admit ospital & operite tp aku kne ati2 gak supaya jgn jatuh g kne jangitan kuman klu x jmpe lg lah doc kat bilik bedah 2...........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama